Lalki Barbie stały się ikonami rynku z zabawkami dziecięcymi. Dzięki temu, że wyglądają jak dorosłe kobiety, pozwalają dzieciom marzyć o swoich planach i sukcesach w przyszłości. Przeciwnicy lalek Barbie wskazują, że promują one nierealne kanony piękne, wpływając na samoocenę dzieci na całym świecie. Niezależnie od opinii na temat tej zabawki, lalkę Barbie można określić symbolem popkultury.

Krótka historia kultowej zabawki

Pierwsza lalka Barbie powstała pod koniec lat 50 XX wieku w USA. Jej nazwa nie jest przypadkowa – Barbie to zdrobnienie od Barbara, imienia córki Ruth Handler, twórczyni kultowej lalki. W tamtych czasach dostępne były głównie lalki typu bobas. Zarówno producenci, jak i rodzice byli przekonani, że dzieci wolą bawić się lalkami, które imitująca niemowlaki. Ruth zauważyła jednak, że jej córka podczas zabawy traktuje lalki jak osoby dorosłe. Tak zrodził się pomysł na stworzenie lalki, która odzwierciedla dorosłego. 

Kontrowersje wokół idealnej zabawki

Wielki sukces lalki Barbie nie miał wyłącznie słodkiego smaku. Szybko pojawiły się głosy krytyki, które wskazywały, że idealna Barbie promuje nierealne kanony piękna, wpędzając dzieci w kompleksy. Blond włosy, talia osy, długie nogi i duże oczy przedstawiały wyimaginowany obraz ciała kobiety, dla większości nieosiągalny. Wątpliwości budziły też dodatki, które były zobrazowaniem konsumpcjonistycznego stylu życia np. elegancka rezydencja, kabriolet czy jacht.

Współczesna (r)ewolucja Barbie

Producenci stawili czoła zarzutom i podjęli wyzwanie dopasowania lalki Barbie do rzeczywistości. W efekcie tego działania stworzona została seria Barbie Fashionista, która zerwała z wyimaginowanym wyglądem klasycznej lalki. Nowe modele mają różne proporcje ciała, ale również odmienne karnacje, rysy twarzy czy nawet fryzury. W ten sposób firma Mattel, producent lalki Barbie, stworzyła lalki, które wreszcie przypominają wyglądem prawdziwe kobiety – są różnorodne, tak jak różni są ludzie. Wyniki sprzedaży pokazują, że była to dobra decyzja.